Voor de lesgever


Leerplan en leerplandoelstellingen

Wanneer u hier klikt, komt u op het leerplan terecht voor het vak Algemene vepleegkunde die onderdeel uitmaakt van de de HBO5 opleiding.

Rond het onderwerp die ik op deze site hanteer zijn volgende leerplandoelstelling opgenomen.
  • De leerlingen kunnen de verschillende soorten injecties benoemen, alsook aangeven hoe fouten voorkomen worden.
  • De leerlingen kunnen de voorgeschreven toedieningswijze respecteren en correct uitvoeren.
  • De leerlingen kunnen preventief handelen ter voorkoming van fouten bij de toediening.
  • De leerlingen zijn zich bewust van de eigen verantwoordelijkheid bij de diverse toedieningswegen.
Verwijzing naar ICT diamant

Deze site kan enerzijds gebruikt worden om het leren te ondersteunen. De te verwerven theorie rond dit onderwerp is allemaal terug te vinden, zo kan de leerling thuis nog eens de leerinhoud opnieuw bekijken. Er zijn ook enkele oefeningen die gemaakt kunnen worden om zo te testen als ze de stof beheersen.
Gezien alle theorie terug te vinden is, zouden de leerlingen ook in staat moeten zijn om dit lesonderwerp volledig zelfstandig te verwerven met behulp van deze site.
De praktijk zijn echter motorische handelingen, dus deze zullen wel tijdens contactmomenten verworven worden.

Gebruikte werkvormen en tools

Ik maak gebruik van de aanbiedende werkvorm. De geïntegreerde filmpjes hebben als doel de praktijkhandeling te demonstreren.
Via verschillende leerspellen gecreëerd in Educaplay, komt ook de spelvorm als didactische werkvorm aan bod.
Wanneer de site gebruikt wordt om de leerstof zelfstandig te verwerven, wordt dit beschouwd als een individualiserende werkvorm.

Didactische principes

Bij het opmaken van de site heb ik gebruik gemaakt van verschillende didactische principes. Ten eerste is het bedoeld om het leren te ondersteunen. Dus is er sprake van het herhalingsprincipe. De leerinhoud kan ook op verschillende manieren bekeken worden. Je hebt de site op zich, maar ook een powerpoint en leerlingenblaadjes werden geïntegreerd.
Vervolgens wou ik het aanschouwelijkheidsprincipe toepassen via de demonstratieve filmpjes. Zo blijft het niet louter bij het neerpennen van theorie, maar zien de leerlingen ook hoe het in de praktijk moet toegepast worden.
Tot slot komt het activiteitsprincipe aan bod via de verschillende oefeningen.